السبت، 7 ديسمبر 2013

حظية تكشف سر القضية


فجأة فقزت حظية لعندي  وعيونها بتلمع وكأن لسان حالها يقول وجدتها قالت لي :عرررفت ليش اقتحموا مستشفى العرضي وقتلوا كل الطاقم الطبي وخربوا المستشفى 
التفت لها بلا مبالة وسألتها : ايوه ليش يا فالحة 
طبعاً ما عجبهاش ردي وعدم حماستي فتربعت على الكنبة اللي قدامي وفردت قامتها  ودار بيينا الحوار التالي 
حظية : ما هو افضل مستشفى في اليمن ؟ واللي فيه كل الامكانيات والناس بتدور وساطة عشان تدخله ؟ 
أنا : مستشفى العرضي 
حظية: و وقت حادثة جامع النهدين الى اين اسعفوا على صالح ومن كان معه في الجامع ؟
أنا : مستشفى العرضي 
شافتني وعدلت جلستها وعلامة النصر تجلت بين عيونها 
حظية: خلاص هذا هو حل القضية و السؤال اللي بيدور من اول امس في بالنا ليش استهدفوا  المستشفى والطاقم الطبي 
أنا : كيف يعني ؟
حظية:يوووووووه والبلادة اللي فيش هو ماعندهم حجه نزلوا لكم التقرير الاخبل هذا شعب مخدر 
علي صالح لما حاولوا يغتالوه فشلت العمليه لانه لقيوا لفين يسعفوه قاموا شغلوا مخهم الان وقلك نفجر ابو المستشفى ونقتل الاطباء والطاقم عشان لم نغتال هادي مايلاقيش من يسعفه 
فتحت فمي وتنحت لوجهها شوية 

حظية :يييه غلقي فمك عيدخل الذباب 
انا : انتي قصدك انه اللي حاولوا يغتالوا صالح هم نفسهم اللي حاولوا يغتالوا هادي 
حظية: لا ياشيخة امانه امانه ....صدق ماعند الامام حجة لما قطرن الشعب اليمني 

هناك 5 تعليقات: